неділя, 19 січня 2020 р.


Українська література 11 (І семестр)
Підсумкова контрольна робота
Варіант І
І рівень (Кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1.    До представників «розстріляного відродження не належить:
А) П.Тичина
Б) М.Хвильовий
В) О.Турянський
Г) Остап Вишня
2.  Михайль Семенко представник
А неокласицизму
Б символізму
В модернізму
Г футуризму
3.    З якого вірша М.Семенка ці рядки: «Візники-люди трамваї люди автомобілібілі рухливообіги»
А «Бажання»;  
Б «Місто»;  
В «Ви знаєте, як липа шелестить…»;      
Г «У теплі дні збирання винограду».
4.Укажіть, до якого угрупування належав М. Рильський:
А) футуристів
Б) символістів
В) неокласиків
Г) імпресіоністів
5.Чекіст у новелі «Я (Романтика)» - це:
А)людина, яка видає зброю;
Б)член військово-польового суду;
В)колишній поміщик
6. Який твір Є.Плужника переплітається за сюжетом з народною піснею «Місяць на небі, зіроньки сяють» та твором М.Старицького «Виклик»(«Ніч яка, Господи! Місячна, зоряна..»):
А) «Вчись у природи творчого спокою»;
Б) «Ніч..а човен – як срібний птах»;
В) «Холодна тиша. Місяцю надламний»
7. Прізвища  українських письменників-емігрантів містяться в рядку:
А) О.Олесь, Є.Плужник;
Б) Олена Теліга, Б.-І. Антонич;
В) Є.Маланюк, І.Багряний
8. Збірка «Мисливські усмішки» належить перу:
А)М.Хвильового;
Б) О.Довженка;
В)О.Вишні
9.Щоб розв’язати конфлікт у родині Мазайла приїжджають:
А)дідусь і бабуся;
Б)батько дружини;
В)Тітка й дядько
10.Поезія Б.І.Антонича «Вишні», «Зелена Євангелія» об’єднує образ:
А) весни;                   Б) літа;                       В) сонця

11 Твір О.Турянського «Поза межами бою» присвячений враженням:
А)від Другої світової війни;
Б)від Першої світової війни;
В) від голодомору
12. Укажіть, яку фразу декілька разів повторює головний герой твору «Я (Романтика)».
А «Я йшов у нікуди»
Б  «Я чекіст, але я і людина»
В  «Я входив у роль»
13.Автором урбаністичного роману в Україні є
А Хвильовий
Б Яновський
В Губенко
Г Підмогильний
Д Косинка
14. Остап Вишня ввів в українську літературу і утвердив у ній новий різновид гумористичного оповідання, що його сам і назвав…
А Сатиркою.
Б Усмішкою.
В Злою усмішкою.
Г «Коміком».
15. Народження сучасної й повноцінної культури вільного народу є основною темою твору, якого митця:
А) Остап Вишня
Б) О.Довженко
В) Ю. Яновський
Г) В.Домонтович
16. Ідея поезії Є.Маланюка «Стилет чи стилос?» :
а) заклик шукати своє кохання та кохати всупереч усім бідам ;
б) революційна хвиля принесе визволення українському народові;
в) утвердження думки про незнищенність людського творчого дух;
г) утвердження думки, що митець повинен служити народові, формувати свідомість нації.

ІІ рівень ( Кожна правильна відповідність – 0,5 бала)
17. Установіть відповідність між назвою твору та його жанром
1) «Поза межами болю»                  А) новела
2) «Я (Романтика)»                          Б) сонет
3) «Моя автобіографія»                   В) поема в прозі
4) «Київ – традиція»                        Г) усмішка
18. Установіть відповідність між автором твору та його героєм
1) В.Підмогильний                          А) То-Ма-Кі
2) М.Куліш                                        Б) доктор Тагабат
3) М.Хвильовий                               В) Надійка
4) Ю.Яновський                               Г) Уля






Українська література 11 (І семестр)
Підсумкова контрольна робота
Варіант ІІ
1.    До представників «розстріляного відродження не належить:
А) В.Підмогильний
Б) М.Зеров
В) Є.Маланюк
Г) Ю.Яновський
2Який жанр започаткував у літературі О.Довженко?
А  повість
Б  фейлетон
В  поема в прозі
Г  кіноповість
3. Боротьба людини за особисту й національну свободу – провідна тема твору
А. Ю.Яновського «Майстер корабля»
Б.
М.Хвильового «Я (Романтика)»
В.
І.Багряного «Тигролови»
Г. О
.Довженка «Зачарована Десна»
4. М.Драй-Хмара назвав неокласиків «гроном п’ятірним нездоланих співців». Кого він мав на увазі:
А) Тичину, Семенка, Зерова, Рильського, себе;
Б) Зерова, Рильського, Филиповича, Бургардта, себе;
В) Плужника, Тичину, Рильського, Зерова, себе;
Г) Зерова, Семенка, Плужника, Филиповича
5.Образ «загірної комуни» в новелі «Я (Романтика)» - це:
А)образ майбутнього, про яке мріяв головний герой;
Б)алегоричний образ революції;
В)Втілення біблійної легенди
6.У якому творі порушено проблеми пам'яті , щастя, ролі сім'ї і природи у формуванні особистості, патріотизму, сенсу життя:
А) Оста Вишня «Моя автобіографія»
Б) І.Багряний «Тигролови»
В) О.Довженко «Зачарована Десна»
Г) О.Турянський «Поза межами болю»
7. У романі В. Підмогильного «Місто» яскраво виявляється світовий мотив:
А) дороги;
Б)підкорення непокірливої;
В)підкорення людиною міст
8.Справжнє прізвище О.Вишні:
А)М.Хвильовий;
Б)О.Довженко;
В)П.Губенко
9.Тема комедії М.Куліша «Мина Мазайло»:
А)філологічна суперечка;
Б)еміграція українців;
В)міщанство й українізація

10.У вірші «Вишні» Антонич згадує видатного поета:
А)Т.Шевченка;                     Б)П.Тичину;              В)І.Франка.


11. «Мисливські усмішки» Остапа Вишні присвячені
А М.Хвильовому
Б М.Рильському
В М.Зерову
Г М.Левицькому
12. Літературна дискусія 1925-1928 рр., започаткована Миколою Хвильовим, пов’язана з такими виголошеними гаслами:
а) «Творити власне українські літературні стилі!»;
б) «Геть від Європи!»
в) «Геть від Москви!», «Орієнтація на психологічну Європу».
Г) «Скинути Сталіна!»
13. Кому присвятив повість – поему «Поза межами болю» О.Турянський?
А) своїм друзям;
Б) війні;
В) дружині та синові;
Г) владі.
14.  Комедія «Мина Мазайло» М. Куліша ідейно спрямована з твором…
А І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля».
Б М. Старицького «Талан».
В М. Кропивницького «Глитай, або ж Павук».
Г Т. Шевченка «Назар Стодоля»
15. Яку назву мала єдина поетична збірка Ю. Яновського?
А) «Мамутові бивні»    
Б) «Прекрасна Україна трудова»    
В) «Кров землі»
16.Є Маланюк представник якого угрупування:
А) ВАПЛІТЕ
Б) МУР
В) «Празька школа»
Г) «школа неокласиків»

ІІ рівень ( Кожна правильна відповідність – 0,5 бала)
17. Установіть відповідність між назвою твору та його жанром
1) «Мина Мазайло»                                                              А) усмішка
2) «Місто»                                                                             Б) поезія
3) «У теплі дні збирання винограду»                                В) комедія
4) «Сом»                                                                               Г) роман
18. Установіть відповідність між автором твору та його героєм
1) В.Підмогильний                          А) Оглядівський
2) О.Довженко                                 Б) Зина
3) О.Турянський                               В) прабабуся Марусина
4) В.Домонтович                              Г) Степан



Наголос у словах української мови є властивістю частини слова – складу. Наголос вказує на склад, який виділяється під час вимови слова. Дуже часто у людей виникають проблеми з правильним уживанням наголосу, бо часто в процесі спілкування ми чуємо неправильний наголос слів, а згодом і самі починаємо вимовляти деякі слова неправильно.
Наголос у словах української мови складно правильно визначити, бо він не тільки може припадати на будь-який склад, але йому також властива рухомість – можлива зміна наголосу при відмінюванні слова. Ситуацію також ускладнює відсутність чітких правил щодо формування наголосу та велика кількість винятків. Проте наголос – одна з тем на ЗНО з української мови та літератури, тому нам необхідно знати ключові випадки утворення наголосу та основні винятки. Винятки треба просто запам’ятати!
Спочатку розберемо принципи наголошування за частинами мови.
Основні принципи наголошування іменників
1. У більшості випадків іменники множини мають наголос на закінченні: наприклад, загадки, огірки.
2. У більшості іменників жіночого роду із суфіксом -к при утворенні множини наголос переходить у закінчення: наприклад, тарілка – тарілки, книжка – книжки, АЛЕ: сусідка – сусідки.
3. Іменники, що утворилися від дієслів, мають більше ніж два склади та закінчуються на -ання, частіше всього мають  наголошений суфікс: наприклад, читання, завдання. АЛЕ: бігання, нехтування.
4. В іншомовних словах, що позначають міри довжин, зазвичай наголос падає на -метр: наприклад, сантиметр, міліметр, дециметр. АЛЕ в назвах пристроїв – по-інакшому: термометр, барометр.
Основні принципи наголошування прикметників
1. Суфікс прикметників -еньк-, що позначає пестливість, завжди є наголошеним: наприклад, маленький, чорненький, гарненький.
2. У більшості випадків, коли прикметник має два склади, наголос падає на другий склад (тобто на закінчення): наприклад, дзвінкий, новий, тонкий, котрий.
Основні принципи наголошування дієслів
1. Правила наголошування дієслова «бути» наступні: в теперішньому часі - бути, будемо, проте в минулому часі: була, було, були.
2. Багато дієслів мають наголос на останньому складі: наприклад,нести, везти, мести.
3. Дієслова із закінченнями -емо, -имо, -ете, -ите мають наголос на останній літері: наприклад, веземо, ідемо, підете. АЛЕ: будемо, гуркочемо, залишите.


Основні принципи наголошування числівників
1. У числівниках, що закінчуються на –десят, наголос припадає на останній склад: наприклад, п’ятдесят, сімдесят.
2. У числівниках, що закінчуються на –адцять, наголошений передостанній склад: наприклад, дванадцять, вісімнадцять.
У деяких словах, які будуть на ЗНО, наголос не піддається правилам, його потрібно тільки запам’ятати.
асиметрІя
борОдавка
бюлетЕнь
вимОга
вимОва
вИпадок
вітчИм
граблІ
горошИна
грОшей
дІтьми
довІдник
дочкА (але дОнька)
заіржАвіти
зубОжіти (зубОжілий, зубОжіння)
діалОг
каталОг
квартАл
кропивА
кУрятина
мАркетинг
ненАвидіти (ненАвисть, ненАвисний)
одноразОвий
Олень
отАман
перЕпис
псевдонІм
рАзом
серЕдина
симетрІя
спИна
фартУх
фенОмен
цемЕнт
цЕнтнер
чорнОслив
Запам’ятати також потрібно слова з подвійним наголосомалфаві'т — алфа'віт, весняни'й — весня'ний, доповіда'ч — допові'дач, завжди'— за'вжди, до'говору — догово'ру, жа'лібний — жалібни'й, м 'я'зовий — м 'язови'й, пе'рвісний — перві'сний, переста'рок — пере'старок, по'милка — поми'лка, прости'й —про'стий, та'кож —тако'ж.


Самостійна робота
Поети-шістдесятники
                                                                Варіант І
І рівень1.   Хто з перелічених поетів не належить до літературного шістдесятництва: І.Драч, В.Симоненко, Б.Олійник, І.Калинець?2.   Кого Олесь Гончар назвав «витязем молодої української поезії»?3.   Хто з поетів-шістдесятників здобув славу неперевершеного поета-пісняра?4.   Вкажіть головну думку вірша Василя Симоненка «Ти знаєш, що ти — людина?»?5.   Схожа проблема – «нерівня душ – це гірше, ніж майна» - наявна у творах рядка:«Кайдашева сім’я»,  «Лісова пісня», «Тіні забутих предків», «Маруся Чурай».6.   Материнська тривога за долю сина, перед яким відкривається дійсність, - головний мотив поезії В. Симоненка7.   Яку філософську думку висловлює Ліна Костенко у фіналі поезії «Пастораль XX сторіччя»: необережність призводить до лиха - діти завжди повинні слухатися дорослих; життя приходить на зміну смерті - життя вічне і безперервне; все залежить від Бога; жодна людина не застрахована від нещастя.8.   Який жанр домінує у творчості І. Драча? 9.   Назвіть поезії Д. Павличка, що стали популярними піснями.10.        Хто є автором творів «Сеньйорито акаціє, добрий вечір», «У синьому небі я висіяв сни».11.        Визначить першу збірку творів Бориса Олійника: «Сива ластівка», «Б’ють у криницю ковалі», «У дзеркалі слово», «Двадцятий вал».
12.        Виберіть вірші, які належать перу І.Жиленко: «І світла алея», «Лелеченьки», «Маруся Чурай», «Вуличка мого дитинства».ІІ рівень13.         Встановити відповідність між твором і автором
1 А.Малишко                       а) «Українське альфреско»2 Л.Костенко                        б) «Задивляюсь у твої зіниці»3 І.Драч                                в) «Пісня про рушник»4 В.Симоненко                     г) «Балада про соняшник»5 Д.Павличко                       д) «Крило»6 Б.Олійник                          е) «Два кольори»14.         З наведених рядків визначте назву твору та його автора.
1)     Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину...2)    Я візьму той рушник, простелю наче долю..3)    Виходить полк Іван під корогвами..4)    Поезія – це завжди неповторність…5)    Юний..сивий чоловік німо плакав з перебитим у лікті крилом…6)    Поезіє, сонце моє оранжеве… Самостійна робота
Поети-шістдесятникиВаріант ІІІ рівень1.            Хто з перелічених поетів не належить до літературного шістдесятництва: Л.Костенко, Д.Павличко, В.Голобородько, І.Жиленко?2.   Яка збірка В.Симоненка принесла йому визнання за життя?
3.   Які народнопоетичні символи з перелічених наявні в поезії Василя Симоненка «Лебеді материнства»: калина і тополя;  верба і тополя; барвінок; лебеді, верби і тополі.4.            Кому з поетів були притаманні футуристичні та сюрреалістичні шукання?5.   Про кого (що) йдеться у творі «Задивляюсь у твої зіниці...»? 6.   Укажіть твір Дмитра Павличка, ідейний зміст якого передають слова: Не усміхались навіть крадькома; Напевно, дуже, добре пам'ятали, Що здох тиран, але стоїть тюрма! 7.   Укажіть назву твору Ліни Костенко, у якому митець роздумує про значення слова в житті людини.8.   Який реальний образ «перевтілюється» в соняшник (за «Баладою про соняшник» І.Драча)? 9.   У якому творі Д.Павличко дає зрозуміти, що життя – це два основні кольори, в яких поєднуються радість зі смутком, щастя з горем?10.        У Довженковому фільмі ……М. Вінграновський виступив у ролі Івана Орлюка: «Повість полум'яних літ», «Вася-реформатор», «Земля», «Щорс».
11.        Мати залишає рідним на згадку про себе (Б. Олійник «Пісня про матір»): гучну українську пісню; життєву науку і казки; садок вишневий коло хати; любов до рідної мови та вітчизняної культури.
12.         Виберіть вірші, які належать перу А. Малишка: «Лебеді материнства», «Пісня про рушник», «Ти знаєш, що ти людина», «Стежина», «Два кольори».ІІ рівень                             
15.         Встановити відповідність між твором і автором
1М.Вінграновський                       а) «Ти знаєш, що ти - людина»2 Л.Костенко                                  б) «І світла алея»3 І.Драч                                           в) «Лелеченьки»4 В.Симоненко                              г) «Чорнобильська мадонна»5 Д.Павличко                                 д) «Сеньйорито акаціє, добрий вечір»6 І.Жиленко                        е) «Страшні слова, коли вони мовчать»16.         З наведених рядків визначте назву твору та його автора.
1)     Рідна мати моя, ти ночей не доспала..2)    Він бігав наввипередки з вітром, він вилазив на грушу і рвав у пазуху гнилицю..3)    Україно, ти моя молитва, ти моя розпука вікова, громотить над світом люта битва..4)    А я стояла…Що ж мені, кричати? Які мені сказати їм слова?5)    І світла алея веде до стрімкої води. Скажи мені, де я? І звідки ця легкість ходи?6)    Посіяла людям літа свої, літечка житом, Прибрала планету,послала стежкам споришу, Навчила дітей, як на світі по совісті жити..

Презентація на майстер клас

https://drive.google.com/file/d/1gpLlrJ0R8QDSAAki7wsC6we4z2oqjriN/view?usp=sharing