Урок української мови в 10 класі
Тема: Правопис складних слів
Мета уроку: поглибити знання учнів про правопис складних слів, особливості їх творення та вживання; формувати навички правильно писати та вимовляти складні слова; збагачувати словниковий запас учнів, розвивати логічне мислення, творчі здібності, уміння використовувати складні слова при побудові власних висловлювань; розвивати усне та писемне мовлення; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок формування та розвитку практичних умінь та навичок на основі набутих знань.
Форми роботи: групова, фронтальна, індивідуальна.
Методи роботи: робота в малих групах
Обладнання: роздатковий матеріал, посібники
Хід уроку
І. Організація початку уроку.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
- Орфографічний диктант – передбачення «Знаю - сумніваюсь»
- Діти, почнемо наш урок з орфографічного диктанту. Вам треба записати слова у дві колонки за необхідністю: у першу – слова, у написанні яких ви упевнені, у другу – слова, у написанні яких ви сумніваєтесь.
Батько-мати, щастя-доля, найрідніший, колискова, стежина, взаємодопомога, ненька, по-батьківськи, заодно, мати-й-мачуха.
(Учень коментує орфограми).
- Чи можете ви за словами диктанту «передбачити» соціокультурну тему нашого уроку? (Батьки, батьківство, найрідніші люди)
- Батьки - це люди, які дали життя. Без батьків ми ніколи б не зазнали тепла сімейної любові, почуття захищеності. Батьки - це велике щастя, яке ми не завжди цінуємо, бо воно ж завжди поруч, такі звичні, такі свої. Якшо життя порівняти з відкритим блакитним небом, то ми - це вільні незалежні птахи, крилами яких є батьки. Без них ми можемо існувати, але по-справжньому взлітати тільки з їхньою допомогою (епіграф уроку «У нас є два крила – батько та матір. І поки вони живуть, ми літаємо»)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
- Соціокультурну тему уроку ми визначили. А яку ж навчальну тему будемо розглядати? Повернемося до словникового диктанту.
Пригадайте, які слова ми називаємо складними?
Чи є у диктанті складні слова? Назвіть їх, правопис обгрунтуйте. Отже, на уроці ми будемо узагальнювати і систематизувати знання з теми «Правопис складних слів».
ІІ Актуалізація опорних знань
- Колектива робота з таблицею (повторення ). Робота з підручником
с 109-110.
2. Вправа на випередження. Випишіть окремо прості і складні слова.
Однозначний, темно-зелений, досвітній, жовтодзьобий, уточнювати, електроприлад, іншомовний, синьо-фіолетовий, малесенький, низькорослий, аматорський, юнак, утихомирювати, юннат.
Ключ. З перших букв має скластися вислів французького філософа XVII ст.
Рене Декарта.
Прогнозоване виконання
1) Прості слова
Досвітній,уточнювати,
малесенький, аматорський, юнак
|
2) складні слова
Однозначний, темно-зелений, жовтодзьобий, електроприлад, іншомовний, синьо-фіолетовий,
низькорослий, утихомирювати, юннат.
|
Ключ: Думаю, отже, існую (Рене Декарт)
- Поясніть, як ви розумієте вислів французького філософа?
2. Робота з картками у міні-групах.
Картка І
Дослідити, чому складні слова червоно-зелений, військово-спортивний, літературно-художній пишуться через дефіс, а новобудова, круторогий, чорнозем – разом. Свою думку обґрунтуйте за допомогою правила.
Картка ІІ
Дослідити, чому складні слова кінопроби, фотоапарат, зоомагазин пишуться разом, а штабс-капітан, екс-чемпіон, віце-президент – через дефіс? Свою думку обґрунтуйте за допомогою правила.
Картка ІІІ
Дослідити, як пишуться складні слова, у яких перша частина пів-, напів-. Чому слова спеццех, медуніверситет та ООН, НБУ пишуться по-різному? Свою думку обґрунтуйте за допомогою правила.
ІІІ Виконання практичних завдань.
1. Мовна задача (вправа 154)
2. Вправа 155 «Хто швидше».
Оцтовокислийсвітло-зелений
сьогоденнятихо-претихо
фотоательєощадно-позичковий
смертоноснийдизель-електрохід
суперпризяхт-клуб
азотодобувнийоптико-механічний
Ростов-на-Дону
глухонімийячмінно-пшеничний
дивоцвіткультурно-просвітницький
глиноземштабс-кабітан
мотозаводстоп-кадр
південно-західний
всесвітньовідомийсвятково-урочистий
п'ятиповерхівка
«Земля! О, скільки в слові цьому злилося вищих почуттів» (Платон Воронько)
3. Навчальне редагування
Спишіть речення, ставлячи пропущені розділові знаки та утворюючи складні слова від поданих у дужкаж слів. Підкресліть і обґрунтуйте вивчені орфограми й пунктограми.
- Пролетіли знову гуси над долиною над туманом (сивий, вуса), над калиною (П. Сингаївський). 2. Наша мова - пісня (сто, голос) нею мріють весни, нею плаче осінь (Ю. Рибчинський). 3. Під вікно берізка (ніжний, кора) суховіям виросла на зло (В. Латанський). 4. Дівчинка ходить левадою рве (жовтий, цвіт) на вінки (А. Камінчук). 5. Сплять тумани (срібний, крила) тиша горнеться до тиші (Б. Мозолевський). 6. І помчав стежками в гори (ясний, око) богатир (Н. Забіла).
4. Хвилинка для ЗНО. Виконання тестів (посібник с 43-44)
ІV Підведення підсумків уроку
1. Метод «Незакінчене речення».
- Діти, повернемося до соціокультурної теми уроку «Батьки». Продовжіть слова епіграфа, використовуючи складні слова.
2. Оцінювання роботи учнів на уроці.
3. Домашнє завдання.
Слово вчителя
Сьогодні на уроці ми узагальнили наші знання з теми «Правопис складних слів», вивчений матеріал поєднали з соціокультурною темою. І, мабуть, ніхто не буде заперечувати головне, що повинні пам'ятати всі:
Що нас ріднить в життєвім морі,
Дає наснагу на роки,
Що є святинею й сумлінням,
Немає коментарів:
Дописати коментар