неділя, 19 січня 2020 р.


Фразеологія. Лексикографія
1.      У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?
А Читати повість, стримано засміятися, перейти вулицю, довести додому.
Б Кінець уроку, пекти картоплю, відчинені двері, гнути за­лізо.
В Легкий хліб, переливати з пустого в порожнє, брати воду, засипати вугілля.
Г Пекти раків, читати по очах, западати в душу, писана красуня.
2.      У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?
А Пасти задніх, ґав ловити, зуб за зуб, правити теревені.
Б Кров з молоком, від серця відлягло, впасти духом, рукою подати.
В Ні пари з уст, мов у рот води набрав, тримати язик за зубами, грати в мовчанку.
Г Зривати маску, відкривати очі, хоч у вухо бгай, міряти на свій аршин.
3.      Який фразеологізм є антонімічним до інших?
А Одним миром мазані.
Б Одного гніздечка птиці.
В Не з нашої парафії.
Г Два чоботи - пара.
4.      Укажіть рядок фразеологізмів власне українського похо­дження.
А Манна небесна, гордіїв вузол, хоч греблю гати, намилити шию.
Б Альфа і омега, вовк в овечій шкурі, два боки однієї медалі, сіль землі.
В Гарбуза дістати, не до жартів, до булави треба голови, світ макітриться.
Г Ідея фікс, дамоклів меч, у голові джмелі літають, як корова язиком злизала.
5.      Позначте рядок, у якому правильно розкрито значення фра­зеологізму гордіїв вузол.
А Сплутана волосінь рибальського спінінга.
Б Спеціальний спосіб зав'язування вірьовки.
В Дуже складна, заплутана справа.
Г Один з прийомів вільної боротьби.
6.      Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «ро­зірвати дружні стосунки».
А Міряти на свій аршин; Б Набити оскому;  В Вбити клин;  Г Розбити глек.
7.      Назвіть авторів перших українських лексикографічних праць.
А Л. Зизаній, П. Беринда.
Б Б. Грінченко.
В Л. Полюга, С. Головащук.
Г В. Бусол.
8.      Укажіть речення, в якому вжито фразеологізм.
А Кажу вам правду велику: краще буде Содомові й Гоморрі в день страшного суду, ніж вам, що відреклися й плюнули на матір свою (У. Самчук).
Б Були такі випадки, що рибалка стрибав у воду, щоб ухо­питии коропа руками. Шубовсь! В одежі, в чоботях, з кар­топлею в торбинці... Даремно! (Остап Вишня).
В Це він має на увазі ті сріблясті літаки, що ними вилискує степ полігонний, та тих командирів, що часом звідтіля заїжджають до нього і шанобливо здоровкаються за руку, і не тільки тому, що він знатний чабан та вміє, як ніхто, варити кашу, а найбільше за розум вони поважають ста­рого (О.Гончар).
Г В Україні в часи середньовіччя у шкільній науці теж пану­вала латина (А. Коваль).
9.      В орфографічних словниках представлено:
А Нормативне написання.
Б Літературну вимову.
В Пояснення лексичного значення слова.
Г Синоніми слова.
10.  З'ясуйте значення фразеологізмів.
Брати участь; пекти раків; дихати на ладан; насупити брови; купити кота в мішку.
11.  Доберіть до кожного слова синоніми - фразеологізми.
Плакати, соромитися, червоніти.
12.  Складіть речення з поданими фразеологізмами.
Буря у склянці води, лебедина пісня.
КОНТРОЛЬНА РОБОТА
Фразеологія. Лексикографія
Варіант 2
1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?
А Ґав ловити, пасти задніх, розбити глек, альфа і омега.
Б Від серця відлягло, дістати по шапці, чужа праця, відчи­нені двері.
В Братися за розум, писати вірші, іти до школи, наламати хвоста.
Г Перейти вулицю, душа не на місці, не бачити смаленого вовка, не бачити друга.
2. У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?
А Нестися високо вгору, сісти на мілину, терпець урвавсь, лізти на мед.
Б Брехні справляти, замилювати очі, напускати туману, дзвін великий лить.
В Нуль без палички, пальці гризти, підставляти ногу, жити одним днем.
Г Збити з пантелику, теревені правити, облизня піймати, грати дурня.
3 . Який фразеологізм є антонімічним до інших?
А Кожен кулик своє болото хвалить.
Б У чужій хаті і борщ добріший.
В На чужому коні й їздиться краще.
 Г Чуже краще свого, своє варте буряка гнилого.
4. Знайдіть рядок фразеологізмів з античної міфології.
А Гордіїв вузол, за царя Панька, в очах зеленіє, вмивати руки.
Б Сізіфова праця, танталові муки, ахіллесова п'ята, герку­лесові стовпи.
В Ноїв ковчег, земля обітованна, до булави треба голови.
Г Журба сушить, тягар на душі, аж за вухами лящить.
 5. Позначте рядок, у якому правильно розкрито значення фра­зеологізму надягати овечу шкуру.
А Мати лагідний, неконфліктний характер.
Б За жодних умов не втручатися у конфліктну ситуацію.
В Під маскою доброзичливості приховувати підлі наміри.
Г Віддавати перевагу одягові з овечого хутра.
6. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «від­мовляти кому-небудь при сватанні».
А Набивати ціну.                  Б Пасти пташок.
В Впіймати ґаву.                  ГДати гарбуза.
7. Назвіть перші українські лексикографічні праці.
А «Словник української мови» Б. Грінченка.
Б «Лексисъ» Л. Зизанія та «Лексикон» П. Беринди.
В «Словник української мови» в 11 томах.
Г «Великий тлумачний словник сучасної української мови».
 8. Укажіть речення, в якому вжито фразеологізм.
А Ніжно вплітається в гомін Дніпра добре і щире Шевченкове слово (Б.Скомаровський).
Б Люблю я в рідному краю веселі співанки пташині.
В Палав «Собор» - палали й інші кращі твори, трагічно ламалися під тим вогнем долі окремих літераторів.
Г Чому чужі тривоги нам зелені? Біду чужу не візьмемо руками. О люди добрі, чуєте чи ні? Ви не носіть за пазу­хою камінь (Г. Рибцуник).
 9. У тлумачнихсловниках представлено:
А Нормативне написання.
Б Літературну вимову.
В Пояснення лексичного значення слова.
Г Синоніми слова.
10. З'ясуйте  значення фразеологізмів.
Пасти пташок; дуба врізати; серце — не камінь; прикусити язика; біла ворона.
11. Доберіть до кожного слова синоніми - фразеологізми.
Любити, бігти, втомитися.
12.    Складіть речення з поданими фразеологізмами.
Розмотати клубок, нитка Аріадни.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Презентація на майстер клас

https://drive.google.com/file/d/1gpLlrJ0R8QDSAAki7wsC6we4z2oqjriN/view?usp=sharing