Фразеологія.
Лексикографія
1. У
якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?
А Читати повість,
стримано засміятися, перейти вулицю, довести додому.
Б Кінець уроку, пекти
картоплю, відчинені двері, гнути залізо.
В Легкий хліб,
переливати з пустого в порожнє, брати воду, засипати вугілля.
Г
Пекти раків, читати по
очах, западати в душу, писана красуня.
2. У
якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?
А Пасти задніх, ґав
ловити, зуб за зуб, правити теревені.
Б Кров з молоком, від
серця відлягло, впасти духом, рукою подати.
В
Ні пари з уст, мов у рот
води набрав, тримати язик за зубами, грати в мовчанку.
Г Зривати маску,
відкривати очі, хоч у вухо бгай, міряти на свій аршин.
3. Який
фразеологізм є антонімічним до інших?
А Одним миром мазані.
Б Одного гніздечка
птиці.
В Не з нашої парафії.
Г Два чоботи - пара.
4. Укажіть
рядок фразеологізмів власне українського походження.
А Манна небесна,
гордіїв вузол, хоч греблю гати, намилити шию.
Б Альфа і омега, вовк
в овечій шкурі, два боки однієї медалі, сіль землі.
В
Гарбуза дістати, не до
жартів, до булави треба голови, світ макітриться.
Г Ідея фікс, дамоклів
меч, у голові джмелі літають, як корова язиком злизала.
5. Позначте
рядок, у якому правильно розкрито значення фразеологізму гордіїв вузол.
А Сплутана волосінь
рибальського спінінга.
Б Спеціальний спосіб
зав'язування вірьовки.
В
Дуже складна, заплутана
справа.
Г Один з прийомів
вільної боротьби.
6. Визначте,
який із наведених фразеологізмів має значення «розірвати дружні стосунки».
А Міряти на свій аршин; Б Набити оскому; В Вбити клин; Г Розбити глек.
7. Назвіть
авторів перших українських лексикографічних праць.
А Л. Зизаній, П. Беринда.
Б Б. Грінченко.
В Л. Полюга, С.
Головащук.
Г В. Бусол.
8. Укажіть
речення, в якому вжито фразеологізм.
А Кажу вам правду велику: краще буде Содомові й
Гоморрі в день страшного суду, ніж вам, що відреклися й плюнули на матір свою
(У. Самчук).
Б Були такі випадки, що рибалка стрибав у воду, щоб ухопитии коропа
руками. Шубовсь! В одежі, в чоботях, з картоплею в торбинці... Даремно! (Остап
Вишня).
В Це він має на увазі ті сріблясті літаки, що ними вилискує степ
полігонний, та тих командирів, що часом звідтіля заїжджають до нього і
шанобливо здоровкаються за руку, і не тільки тому, що він знатний чабан та вміє,
як ніхто, варити кашу, а найбільше за розум вони поважають старого (О.Гончар).
Г В Україні в часи середньовіччя у шкільній науці
теж панувала латина (А. Коваль).
9. В
орфографічних словниках представлено:
А Нормативне написання.
Б Літературну вимову.
В Пояснення лексичного
значення слова.
Г Синоніми
слова.
10. З'ясуйте
значення фразеологізмів.
Брати участь; пекти раків; дихати на ладан; насупити брови; купити
кота в мішку.
11. Доберіть
до кожного слова синоніми - фразеологізми.
Плакати, соромитися,
червоніти.
12. Складіть речення з поданими фразеологізмами.
Буря у склянці води,
лебедина пісня.
КОНТРОЛЬНА РОБОТА
Фразеологія.
Лексикографія
Варіант 2
1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?
А Ґав ловити, пасти задніх, розбити глек, альфа і омега.
Б Від серця відлягло, дістати по шапці, чужа праця, відчинені двері.
В Братися за розум,
писати вірші, іти до школи, наламати хвоста.
Г Перейти вулицю, душа
не на місці, не бачити смаленого вовка, не бачити друга.
2. У
якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?
А Нестися високо вгору,
сісти на мілину, терпець урвавсь, лізти на мед.
Б Брехні справляти, замилювати очі,
напускати туману, дзвін великий лить.
В Нуль без палички,
пальці гризти, підставляти ногу, жити одним днем.
Г Збити з пантелику, теревені правити, облизня піймати,
грати дурня.
3 . Який фразеологізм є антонімічним до інших?
А Кожен кулик своє болото
хвалить.
Б У чужій хаті і борщ добріший.
В На чужому коні й
їздиться краще.
Г Чуже краще свого, своє варте буряка гнилого.
4. Знайдіть
рядок фразеологізмів з античної міфології.
А Гордіїв вузол, за царя Панька, в очах зеленіє, вмивати руки.
Б Сізіфова праця, танталові муки, ахіллесова п'ята,
геркулесові стовпи.
В Ноїв ковчег, земля обітованна, до булави треба
голови.
Г Журба сушить, тягар
на душі, аж за вухами лящить.
5. Позначте
рядок, у якому правильно розкрито значення фразеологізму надягати овечу шкуру.
А Мати лагідний, неконфліктний характер.
Б За жодних умов не
втручатися у конфліктну ситуацію.
В Під маскою доброзичливості приховувати підлі наміри.
Г Віддавати перевагу одягові
з овечого хутра.
6. Визначте,
який із наведених фразеологізмів має значення «відмовляти кому-небудь при сватанні».
А Набивати ціну. Б Пасти пташок.
В Впіймати ґаву. ГДати гарбуза.
7. Назвіть перші українські
лексикографічні праці.
А «Словник української мови» Б. Грінченка.
Б «Лексисъ»
Л. Зизанія та «Лексикон» П. Беринди.
В «Словник української мови» в 11 томах.
Г «Великий тлумачний
словник сучасної української мови».
8. Укажіть речення, в якому вжито
фразеологізм.
А Ніжно вплітається в гомін Дніпра добре і щире
Шевченкове слово (Б.Скомаровський).
Б Люблю я в рідному краю веселі співанки пташині.
В Палав «Собор» - палали
й інші кращі твори, трагічно ламалися під тим вогнем долі окремих літераторів.
Г Чому чужі тривоги нам зелені? Біду чужу не візьмемо руками. О люди добрі, чуєте чи ні? Ви не носіть за пазухою
камінь (Г. Рибцуник).
9. У
тлумачнихсловниках представлено:
А Нормативне написання.
Б Літературну вимову.
В Пояснення лексичного значення слова.
Г Синоніми слова.
10. З'ясуйте значення фразеологізмів.
Пасти пташок; дуба врізати; серце — не камінь; прикусити язика; біла
ворона.
11. Доберіть до кожного
слова синоніми - фразеологізми.
Любити, бігти,
втомитися.
12. Складіть речення з поданими фразеологізмами.
Розмотати клубок,
нитка Аріадни.
Немає коментарів:
Дописати коментар